منتديات الأحلام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

يلا انضم معانا هنحقق اللى فى هوانا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هو انا معجب بيها والا بحبها؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
فارس الرومانسية محمد عادل
عضو مشــارك
عضو مشــارك
فارس الرومانسية محمد عادل

هو انا معجب بيها والا بحبها؟ Empty
مُساهمةموضوع: هو انا معجب بيها والا بحبها؟   هو انا معجب بيها والا بحبها؟ Emptyالإثنين يونيو 04, 2007 9:45 am

بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع جميل حبيت اطرحه عليكو لانه بيختلط على ناس كتير وهو الحب والاعجاب

ومش بنعرف نفرق بينهم لان فى فرق بين الحب والاعجاب...
احيانا يشعر الفرد بمشاعر قوية تجاه شخص معين ويشعر بارتياح تجاهه وينتابك شى من السعادة عندما تراه وكل شى مضايقك تنساه وقد يخبرك هذا الشخص انه وقع فى حبك
من اول نظرة...
هل معنى ذلك انى بحبه ؟؟ كيف لاتحب شخص يعطيك الاحساس والامان .
يمدك بدف المشاعر يشعرك بالارتياح دون انسان اخر يكفى ان تجد شخص يهتم بك انت لشخصك. كل هذه مشاعر جميلة وجياشة ورقيقة وان كنت تشعر بشى
طيب هتقول لنفسك هو انا فعلا بحبها والا معجب بيها؟؟؟؟
وليس مجرد تعود على صفات شخص قد تجدها فى فى اشخاص اخرين من الممكن ان تعجب بهم ايضاا..
هل مشاعر الحب تختص بشخص واحد ام انك تستطيع ان تحب اكثر من واحد
-لايوجد حب من اول نظرة ولنكن اكثر دقة لانه ممكن اقول فى اعجاب من اول نظرة
فالاعجاب اولا ثم الحب..لانه يستغرق وقتا
الحب مش عاطفة نمطية ولكن ليه مواصفات خاصة بكل شخص لا يشترك فيها مع احد اخر
وحتى لو وقعت فى الحب اكتر من مرة ستجد مشاعرك تتغير من تجربة واخرى
فلا يوجد معايير قياسية للحب
تشعر اذا كان معك او بجوارك هل تحس بسعادة ..هل تحس بامان..هل تشعر بالثقة فى التعامل معاه..؟هل...وهل...وهل..
لا احد يمكنه ان يخبرك بماذا تشعر به بالضبط . وينبغى ان تعلم ان فى فرق بين :انا احبك ...وانا معجب
من احسن الطرق الى قريت عنها انك لا تخبر احدا بانك تحبه حتى تتاكد من مشاعرك تجاهه
..فاذا اردت مزيدا من التداخل معه فى الارتباط حينئذ يمكنك ان تخبره ان هذا حب.زوالصراحة قى اقصر الطرق واقربها
- اذا كانت مشاعرك تجاه هذا الشخص على انه اهم شخص لك فى حياتك وانك تفكر فيه طول الوقت ودائما تخبره بمزيد من المعلومات عن نفسك وتساله عن تفاصيل حياته كانك مخبرسرى هههههه
فهذا يعنى وجود ارتباط عاطفى به واذا دفعك لاشياء لاتفعلها لاى شخص اخر
اعتقد ان ده ممكن يكون حب
لكن بصراحة كدة الحب وبحبك وكدة بقت كلمة عامة يرددها اى وكل شخص على الرغم من انها كلمة نادرة وفريدة فى الوصول اليها ولكن اما تكون بهذا الكم الى موجود اليومين دول فده انه اعجاب الى يسبق الحب وده شى كويس لكى يكون حب قوى
فكل شى يحدث بالتدريج تكون نتائجه ايجابية..والمعيار الاساسى والاخير الذى يجب ان يعيه كل شخص هو اهتمامك بتحقيق السعادة للشخص الذى توليه اهتمامك اكتر من نفسك
يعنى (((التضحية والعطاء)))
ومشاركته نفس المشاعرالتى يمر بيها فان كان حزين فانت تحزن من اجله وان سعيد فتفرح ليه تحاول أن تفعل ما يسعده وتبعد عن كل شئ يغضبه .. وهذا هو المعيار الثاني"المشاركة
ارجو ان يكون الموضوع عجبكو
AFIFI
رئــيس المنتدى والمشرف العام
رئــيس المنتدى والمشرف العام
AFIFI

مُساهمةموضوع: رد: هو انا معجب بيها والا بحبها؟   هو انا معجب بيها والا بحبها؟ Emptyالثلاثاء يونيو 05, 2007 2:16 am

مشكوووووووووووووور
http://dreams.0forum.biz
ساحر الحب
عضــو فعال
عضــو فعال
ساحر الحب

مُساهمةموضوع: رد: هو انا معجب بيها والا بحبها؟   هو انا معجب بيها والا بحبها؟ Emptyالأربعاء يونيو 06, 2007 8:04 am

لا بجد موضوع جامد اوى زايك كده يا جميل
اخوك ساحر الحب تسلم ايدك
@zabady@
عضو مشــارك
عضو مشــارك
@zabady@

مُساهمةموضوع: رد: هو انا معجب بيها والا بحبها؟   هو انا معجب بيها والا بحبها؟ Emptyالأربعاء يونيو 06, 2007 1:02 pm

موضوع جميل منك بس الي بيحب او معجب زي مقولت مبيفكرش في اي حاجه غير انه بيحبها و بس
و شكرا علي الموضوع الجميل

هو انا معجب بيها والا بحبها؟
صفحة 1 من اصل 1